Karya terbaru!
Antosan sakedap...
Minggu, 03 November 2013

Judul Puisi Ini Tidak Penting!


Ku genggam air yang menetes dari mataku
Hingga ia lenyap menjadi embun
Bersama kehampaan cahaya
Kucoba menghapus memori lama
Hingga aku gila dan akhirnya tiada

Pernah kubermimpi menggapai langit
Hingga langit itu tersenyum menghardik
Malu rasanya aku pada kenari pagi
Berkicau, mencoba bangunkan aku dari mimpi

Martabatku kini rendah diantara gedung-gedung
Menjulang menentang langit
Sujudku pada kekakuan gedung itu
Menyita suasana sejuk dan damai waktu itu

Untuk apa gedung tinggi?
Untuk apa kemajuan teknologi?

Semua merenggut budaya
Seluruhnya menghancurkan tatakrama
Tiada lagi sapa, tiada lagi keluarga
Manusia berfikir akulah sang Maha

Di masa ini aku lebih baik mati
Terkubur dibalik tanah kering dan tandus
Aku kini benar-benar terlihat seperti hewan
Yang tiada berkawan bahkan tiada bertuhan

Aku rindu masa dulu
Di mana kuciumi tangan ibu
Di mana kudengar nasehat ayahku
Di mana bahagianya masa dulu

Duhai malam bertahanlah sedikit lama
Aku ingin bicara sedikit lama
Biarkan sunyi ini, aku ingin pergi
Kembali bersama sunyi
Berguru pada kesunyian malam

Tuhan di sini ramai
Tapi tak ada yang menolongku
Tiada yang menemaniku
Disini sudah tidak seperti dulu!

0 komentar:

Posting Komentar

 
+ Follow

Join on this site
with Google Friend Connect